به وکیل پایه یک دادگستری ای که مسلط به قوانین و مقررات مربوط به افراز املاک مشاع میباشد، وکیل افراز ملک گفته میشود.

چنین وکیلی باید در زمینه فروش املاک مشاعی نیز تخصص داشته باشد زیرا در برخی موارد ممکن است که افراز سبب ضرر شرکا باشد و راه بهتر برای حل مسئله آنها فروش آن مال باشد.

افراز به معنی تفکیک مال مشاعی است. اموال مشاعی ممکن است منقول مانند اتومبیل و یا غیر منقول مانند ملک باشند.

مشترک بودن ملک میان دو یا چند نفر به نحو اشاعه به معنی این است که این اشخاص در جزء جزء این مال با یکدیگر شریک اند و هیچ یک از آنها حق ممنوع کردن دیگری از تصرف در آن مال را نخواهد داشت.

اما این مسئله به معنی این نیست که نمیتوانند شرکا درخواست تنظیم سند مجزا بدهند. در این صورت هریک از مالکین با توجه به میزان سهم خود تقاضای صدور سند مجزا دهند که به این کار افراز ملک میگویند که به دو صورت هم انجام میپذیرد،

هم به صورت توافقی است که شرکا با گفت و گو و موافقت یکدیگر انجام میدهند و هم به صورت اجباری از طریق مراجع قضایی که میتوانید در هر دو حالت با کمک یک وکیل ملکی مسلط به قوانین به راحت ترین شکل ممکن این اقدام را انجام دهید.

وکیل مجرب در افراز املاک ورثه ای

شراکت در مال به نحو اشاعه ممکن است که به دو صورت اتفاق بیافتد. در حالت اول این امر به صورت توافقی انجام میپذیرد. دو یا چند نفر تصمیم بر این میگیرند که با یکدیگر در یک مال شریک باشند که با انعقاد عقد شرکت به تصمیم خود جامه عمل میپوشانند.

حالت دوم که به صورت قهری و اجباری دو یا چند نفر در اموال شریک میشوند در صورتی است که فردی فوت کرده و اموال وی میان وراث به حالت مشاع به ارث میرسد. در هر حال تفاوتی نمیکند که اموال میان افراد به چه صورت به نحو اشاعه مشترک است،

در هر حال باید برای تقسیم و مشخص نمودن سهم هر شخص به دو طریقی که در بالا به آن اشاره کردیم اقدام نمایند. تفاوت برای اموال ورثه ای زمانی بروز میکند که شما به دنبال کمک از شخص متخصص هستید تا این امور را برای شما آسان نماید.

زمانی که مال متوفی میان وراث مشترک است برای تعیین سهم هر شخص تقسیم ترکه لازم است وکیلی که از آن کمک میگیرید مسلط به تمام قوانین حوزه ارث بوده و تجربه کاری در این زمینه داشته باشد تا با دانشی که از رویه قضایی به همراه دارد کوتاه ترین و کم هزینه ترین مسیر را به شما پیشنهاد دهد.

اهمیت استفاده از وکیل ملکی برای افراز

ممکن است برای شما این مسئله پیش آمده باشد که چرا حتما باید در این دسته از مشکلات از وکیل کمک بگیریم یا چرا به راهنمایی های ایشان احتیاج داریم.

در پاسخ به این سوال باید گفت که در طول زندگی ممکن است به مشکلات عدیده ای برخورد کنیم و خودمان هم تخصص لازم برای حل آنرا نداشته باشیم. پس همانطور که اتومبیل ما خراب میشود به مکانیک که متخصص این حوزه است رجوع میکنیم، باید در هنگام بروز مشکلات حقوقی نیز به وکلای دادگستری مراجعه نماییم تا با تجربیات خود برای حل مشکلات ما چاره ای بیاندیشند.

نکته ای که باید به آن در هنگام سپردن پرونده خود یا دریافت مشاوره به آن توجه کنیم این است، شخصی که در این مسیر راهنمای ما میباشد حتما دارای مجوز از کانون وکلای دادگستری باشد زیرا این مرکز با دادن مجوز کار به این افراد به نوعی مهر تاییدی بر دانش و صلاحیت اخلاقی این فرد زده است.

مرکز حقوقی ملکبانان_وکیل فرشته محمدحسینی

پس حتما حتی در صورت دریافت مشاوره تلفنی ابتدا از داشتن این مدرک از شخص مشاوره دهنده آگاهی داشته باشید و سپس به انجام اقداماتی که گفته شده عمل نمایید. زیرا راهنمایی اشتباه بعضا از عدم آگاهی مفسده های بیشتری خواهد داشت.

تقاضای افراز ملک از اداره ثبت توسط وکیل

زمانی که تصمیم برای افراز یک ملک مشاعی گرفته اید میتوانید که از دو راه برای انجام آن استفاده نمایید. یکی از راه ها پیگیری در مراجع قضایی میباشد که نیاز به طرح دعوای افراز در دادگاه صلاحیتدار دارد.

راه دوم که مسیر ساده تری نسبت به راه اول دارد این است که با تنظیم یک دادخواست در مراجع ثبتی برای آن اقدام نمایید. برای پیگیری افراز از مراجع ثبتی یکسری شرایط لازم است که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

یکی از شرایطی که باید ملک دارای آن باشد این است که باید جریان ثبتی آن خاتمه یافته باشد. اگر نسبت به مختوم بودن جریان ثبتی اطلاعی ندارید کافیست از یک وکیل ثبتی برای پیگیری امور خود کمک بگیرید تا حصول نتیجه را برای خود تضمین نمایید.

شرایط افراز ملک مشاع

شرکا باید بر عدم فروش ملک و افراز آن با یکدیگر توافق داشته باشند.

ملک نباید در صورت تفکیک و افراز منجر به ضرر شود و کسر قیمتی زیاد برای آن حاصل گردد.

افراز یک ملک در صورتی که وقف شده است امکان پذیر نمیباشد و حکم این شرط در ماده ۵۹۷ قانون مدنی آمده است.

در صورتی که افراز یک ملک توسط قانون منع شده باشد حتی در صورت توافق طرفین هم امکان پذیر نمیباشد.

در صورتی که برای آن ملک یک سند معارض وجود داشته باشد، افراز آن مشروط بر زمانی است که در نتیجه حکم دادگاه برای آن تعیین تکلیف شده باشد.

دریافت مشاوره حقوقی

گروه وکلای ملکبانان با مدیرت وکیل فرشته محمد حسینی و سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه ی ملکی می باشد. با اعتماد به وکلای پایه یک دادگستری این موسسه می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.