در بسیاری از مواقع مالکان ملک در هنگام تفکیک ملک مشاع دچار مشکل می‌شوند و با یکدیگر به توافق نمی‌رسند. به همین دلیل بهتر است که از قبل با وکیل تفکیک ملک مشاع مشورت کنند. در این مقاله ما قصد داریم که نکاتی درباره ملک مشاع بیان کنیم و علاوه بر آن بیان کنیم که وکیل تفکیک ملک مشاع چیست و چه کارهایی می‌تواند انجام دهد.

تفکیک ملک مشاع چیست؟

قبل از معرفی یک وکیل ملک بهتر است ابتدا بیان کنیم که تفکیک ملک مشاع چیست؟ تفکیک به معنای تقسیم است و تفکیک ملکی که به صورت مشاعی است به معنای این است که یک زمین را به چند قسمت تقسیم کنیم به طوری که هریک از این قطعه ها مشخصات معین داشته باشند.

ملک مشاع به این معناست که مالک آن چند نفر است به طوری که همه مالکان در تمامی اجزای ملک شریک هستند به همین خاطر است که تقسیم و جدا سازی املاکی که به صورت شریکی است کار آسانی نیست.

وکیل تفکیک ملک مشاع کیست؟

همانطور که بیان شد بهتر است که تقسیم ملکی که به صورت مشاعی است بسیار پر دردسر است. به همین دلیل نیاز است از یک وکیل برای تقسیم ملک استفاده کنید. وکیل تفکیک ملک مشاع، وکیلی است که با استفاده از تجربیاتی که در طول سالیان کسب کرده است می‌تواند شما را با خطرات و ریسک‌های احتمالی آشنا کند.

از آنجایی که وکیل ملک یک فرد تجربه دیده است و با موارد مشابه بسیاری سروکار داشته است گزینه‌ی بسیار خوبی است برای اینکه بتوانید از آنها مشورت کنید تا از ریسک‌های احتمالی دور بمانید. در ادامه نکاتی را درباره مراحل و نحوه تقسیم ملک مشاعی بیان می‌نماییم. نکته‌ی دیگر این است که در دعاوی تصرف عدوانی وجود وکیل کمک شایانی می‌کند.

مزایای استفاده از وکیل متخصص در امور ملکی

همانطور که بیان شد وکیل متخصص، وکیلی است که با توجه به تجربیاتی که در طول سالیان دراز کسب کرده است در امور ملکی شما را یاری می‌کند. همچنین استفاده از یک وکیل متخصص مزایای ذیل را به همراه دارد:

در ابتدا اگر یک وکیل متخصص همراه شما باشد نیاز نیست که شما هم در تمامی مراحل حضور داشته باشید.
وکیل متخصص تفکیک ملک مشاع می‌تواند از هزینه‌های بی رویه‌ای که ممکن است در طول مراحل تفکیک پیش بیاید جلوگیری کند.
از آنجایی وکیل تفکیک ملک مشاع تمامی خطرات و ریسک‌ها را می‌شناسد می‌تواند شما را آگاه کند.
اگر شما فردی هستید که به دلیل مشغله کاری نمی‌توانید پیگیر کارهای تفکیک ملک خود باشید استفاده از وکیل گزینه مناسبی است. در تمامی دعاوی ملکی وکیل متخصص با آشنایی که با قوانین و مقررات دارد از اتلاف وقت جلوگیری کند.

مرکز حقوقی ملکبانان_وکیل فرشته محمدحسینی

مراحل تفکیک ملکی که به صورت مشاعی است

لازم است برای تفکیک ملک تمامی شرکا با یکدیگر توافق کنند و اگر توافقی در این باره صورت نمی‌گیرد بحث افراز ملک پیش می‌آید. برای تفکیک ملک باید مطابق ذیل عمل شود:

باید مالکان دارخواست تنظیم کنند و بیان کنند که قصد تقسیم ملک مربوطه را دارند.
دفاتر اسناد رسمی درخواست مربوطه را به اداره ثبت ارسال می‌کنند.
اداره ثبت در این مرحله صورت مجلسی تنظیم می‌کند و تمامی اطلاعات ملک اعم از متراژ و .. را در آن بیان می‌کند.
علاوه بر اطللاعاتی که بیان شد در صورت مجلس مساحت و متراژ هریک از قسمت‌های ملک مشخص می‌شود.
پس از اینکه این اطلاعات مشخص شد لازم است که این صورت جلسه برای صدور سند ارسال شود.
گاهی برخی از افراد تقسیم و تفکیک ملک را با افراز ملک اشتباه می‌گیرد. در ادامه نکاتی در رابطه با افراز ملک و تفاوت آن با تفیک ملک بیان کردیم.

تفاوت افراز ملک و تفکیک ملک

افراز به این معناست که سهم هریک از شرکا را که تقسیم کنیم به صورتی که دیگر حالت شریکی از بین می‌رود.

برای تفکیک ملک همچنان حالت شراکتی وجود دارد . اما در افراز همانطور که بیان شد حالت شراکتی از بین می‌رود.
برای انجام افراز ملک دادگاه تعیین و تکلیف می‌کند ولی برای تفکیک ملک لازم است که اداره ثبت مشخصات ملک را بررسی کند و تفکیک را اعلام نماید.
در صورتی که مالکین با یکدیگر تفاهم ندارند و بین آنها اختلاف به وجود آمده است لازم است که تقاضای افراز ملک را بدهند.
اگر هنگامی که مالکین به نحوه افراز ملک اعتراض دارند باید صبر کنند و در مهلت قانونی آن اعتراض کنند اما برای تفکیک ملک نیازی نیست که حتما صبر کنند تا کارشناس مربوطه مراحل تفکیک را انجام دهد بلکه می‌توانند در هر مرحله‌ای اعتراض کنند.

وکیل تفکیک ملک مشاع با گروه وکلای ملکبانان

همانطور که مزایای استفاده از وکیل را بیان کردیم، استفاده از تجربیات وکلای متخصص بسیار سودمند است. به همین دلیل ما توصیه می‌کنیم حتما با وکلای متخصص مشورت کنید.

توصیه ما گروه وکلای ملکبانان است به این خاطر که از وکلای متخصص ملکی تشکیل شده است که سالها تجربه در این زمینه دارند.