این روز ها افراد به دلیل مشغله های کاری و سایر امور در زندگی، ملک و املاک خود را به صورت وکالتی به فروش می رسانند. در فروش املاک به صورت وکالتی مالک حضور نداشته و خریدار نمی تواند به طور مستقیم با مالک مذاکره کند. معاملات زیادی به صورت وکالتی و با حضور وکیل قانونی انجام می گیرد و که جای هیچگونه شک و شبهه ای در آن وجود ندارد. ممکن است فردی در خارج از کشور ساکن باشد و با انعقاد یک قرار داد و ثبت آن در دفتر خانه رسمی، به یک وکیل اجازه فروش اموال خود را دهد. وکیل بر طبق بند های موجود در وکالت نامه می تواند پیش رود و از تمام منافع موکل خود در جهت قانونی دفاع کند.

منظور از وکالت خرید ملک این است که، یک شخص به شخصی دیگر وکالت می دهد که امور شخصی وی از جمله خرید ملک و املاک را به صورت قانونی انجام دهد. این امر توسط وکیل پایه یک دادگستری انجام می گیرد و دو نسخه تهیه می شود و یک نسخه در اختیار وکیل و دیگری نزد موکل می ماند. در معامله های املاک اصطلاحات متعددی در میان افراد رواج دارد که از جمله آن می توان به سند وکالتی، مبایعه نامه، وکالت بلاعزل و… اشاره کرد. هر کدام از این واژه ها کاربرد قانونی و شرایط خاصی دارند. بسیاری از خانه ها و املاکی که افراد مورد معامله قرار می دهند به صورت وکالتی است که به چند دلیل عمده انجام می گیرد. اولین مورد بالا بودن هزینه تنظیم سند در دفتر خانه ها و محضر ها می باشد. مورد دوم در رهن بودن ملک است و سومین مورد عدم اخذ پایان کار ساختمان می باشد که غالبا دارای سند نیز نمی باشند.

مرکز حقوقی ملکبانان_وکیل فرشته محمدحسینی

انواع وکالت ملک

از انواع وکالت ملک می توان به وکالت خرید ملک و وکالت فروش ملک اشاره کرد. در وکالت خرید ملک به یک شخص عادی یا یک وکیل وکالت می دهید تا برای شما ملکی را بخرد. برای این کار ابتدا یک نمونه وکالت خرید ملک تهیه کرده و بر طبق بند های درج شده در آن پیش خواهید رفت.با تنظیم این قرارداد به یک شخص اجازه می دهید تا ملکی را برای شما بر طبق قانون بخرد و کارهای اداری آن را انجام دهد.

این امر در مورد فروش ملک نیز صادق است و با مراجعه به یکی از دفتر خانه های رسمی به خریدار وکالت دهید تا تمام امور مربوط به ملک را انجام دهد. در وکالت فروش ملک شما دغدغه پیگیری و انجام امور اداری و قانونی ملک را نخواهید داشت و صفر تا صد کار های اداری، توسط شخص خریدار انجام می گیرد.

نمونه وکالت خرید ملک و نحوه تنظیم آن
موکل: آقای / خانم ……………………….. فرزند …………………………. شماره شناسنامه ……………. متولد ……………….. صادره از ……………….. به شماره ملی …………….. ساکن ……………………………………………………………………………

وکیل: آقای / خانم: ……………………………. فرزند …………………………. شماره شناسنامه……………. متولد ……………….. صادره از …………. به شماره ملی ……………… ساکن …………………………………………………………………………..

مورد وکالت: خرید هر نوع ملک اعم از مسکونی، تجاری، اداری، زمین، ویلا، آپارتمان از هر شخص حقیقی و یا حقوقی و برای موکل به هر مبلغ و به هر متراژ انجام می گیرد. این معامله تحت هر پلاک ثبتی که وکیل صلاح بداند با حق پرداخت وجوه و تحویل گرفتن املاک ثبت می شود. ضمان درک شرعی ثمن و امضا کلیه اوراق و اسناد به دفاتر اسناد رسمی یا دفاتر مشاورین املاک و ایصال آن به موکل در قبال اخذ رسید صورت می پذیرد. اخذ گواهی حضور از دفاتر اسناد رسمی و انجام تمامی تشریفات و پرداخت حقوق دولتی مربوطه به نحوی است که نیاز به حضور موکل نباشد.

حدود اختیارات: وکیل مرقوم در انجام مورد وکالت با حق توکیل کلیه اختیارات تامه و لازمه قانونی از جانب موکل می باشد. عمل و امضا وی در زمینه مورد وکالت به منزله عمل و امضا موکل محسوب، نافذ و معتبر است و دارای آثار قانونی می باشد.

این سند در دو برگ اوراق نیم برگی به شماره های سری …. تنظیم و مبلغ …. ریال بابت تنظیم سند طی فیش شماره ….. به بانک ملی ایران شعبه ….. پرداخت و قبض رسید شماره …. صادر و تسلیم نامبرده گردید.

دریافت مشاوره حقوقی

گروه وکلای ملکبانان با مدیرت وکیل فرشته محمد حسینی و سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه ی ملکی می باشد. با اعتماد به وکلای پایه یک دادگستری این موسسه می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.