ممکن است برای شما هم پیش آید که مجبور به سند زدن با وکالت بلاعزل مربوط به یکی از معاملات خود شوید. در این صورت می بایست نکاتی را مدنظر قرار دهید تا در دام کلاهبرداران گرفتار نشوید. به همین منظور در این برگ نوشته ضمن تشریح کامل این موضوع به ارائه نکاتی حائز اهمیت در مورد آن خواهیم پرداخت. پس ما را تا پایان همراهی کنید.

آشنایی اجمالی با وکالت بلاعزل

سند زدن با وکالت بلاعزل از وکالت هایی می باشد که میان وکیل با موکل خود رخ می دهد. حتما می دانید که وکالت به معنای دادن حق نمایندگی است. فردی که امور مختلف به وی واگذار می شود را وکیل و فردی که به وکیل وکالت می دهد را موکل می گویند. حال که با این مفاهیم حقوقی آشنا شدیم؛ بهتر می توان وکالت بلاعزل را شرح داد. این نوع وکالت بدین معناست که در آن موکل نمی تواند به تنهایی وکیل خود را عزل نماید و یا وکالت مورد نظر را فسخ کند. با توجه به اینکه موکل، وکالت را در اختیار وکیل خود قرار داده است؛ دیگر حق عزل وی و فسخ وکالت را ندارد. سند زدن با وکالت بلاعزل تنها مربوط به خرید و فروش ملک و مستغلات (وکالت بلاعزل در فروش ملک) نیست و می تواند مربوط به سایر امور نیز باشد. وکالت بلاعزل در طلاق، حضانت فرزند، بعد از فوت، فروش انواع ملک و… از جمله شایع ترین موارد وکالت بلاعزل به حساب می آیند.

مرکز حقوقی ملکبانان_وکیل فرشته محمدحسینی

مهمترین دلایل استفاده از سند زدن با وکالت بلاعزل در معاملات ملکی

سند زدن با وکالت بلاعزل در موارد مختلف و متعددی رخ می دهد که یکی از شایع ترین آن ها در خصوص خرید و فروش انواع ملک می باشد. عمده ترین دلایلی که سبب می گردند تا وکالت بلاعزل میان خریدار و فروشنده منعقد گردد؛ به شرح زیر می باشند:

زمانبر بودن پروسه نقل و انتقال ملک و سند رسمی زدن به نام خریدار توسط فروشنده
هزینه بر بودن نقل و انتقال سند به نام خریدار
آزاد نبودن سند ملک مورد نظر یا در دسترس نبودن آن
عجله فروشنده در فروش ملک خویش
فرارهای مالیاتی
و…
در چنین شرایطی سند زدن با وکالت بلاعزل انجام می شود. یعنی سند ملک مورد نظر به نام خریدار زده نمی شود. در چنین شرایطی بین خریدار و فروشنده ملک، یک وکالت بلاعزل منعقد می گردد. بدین ترتیب فروشنده، خریدار را وکیل خود می کند تا امور مربوط به سند زدن ملک مورد نظر و استعلام های ثبتی و کارهای اداری مربوط به شهرداری و… را برای ثبت نهایی در سند مذکور انجام دهد. بنابراین قراردادی میان خریدار و فروشنده در این زمینه بسته می شود و پس از منعقد شدن آن؛ موکل دیگر نمی تواند آن فردی را عزل نماید که وکالت را به او داده است.

انواع سند زدن با وکالت بلاعزل

سند زدن با وکالت بلاعزل خود به طور کلی دارای دو نوع می باشد. نخست وکالت بلاعزل خاص که در این نوع وکالت، موکل تنها در امور از پیش تعیین شده ای می تواند به وکیل خود وکالت بدهد. طبیعتا چنین فردی تنها در همین امور خاص حق عزل وکیل یا فسخ قرارداد را نخواهد داشت. دومین نوع وکالت نیز، وکالت بلاعزل تام یا وکالت جامع می باشد. در این نوع وکالت تمامی امور حقوقی و زندگی موکل به طور تمام و کمال به وکیل منتقل می شود. بنابراین وی حق پیگیری، دفاع و تمامی اقداماتی را می تواند تا زمان حیات موکل خود بر عهده داشته باشد و موکل نیز حق عزل وکیل و فسخ قرارداد مذکور را نخواهد داشت. در این حالت تنها در صورتی که موکل فوت کند؛ قرارداد مذکور فسخ و باطل می گردد. بنابراین به هنگام سند زدن با وکالت بلاعزل می بایست به هر یک از این انواع و ویژگی های مربوط به آن توجه داشته باشید.

مرکز حقوقی ملکبانان_وکیل فرشته محمدحسینی

موانع و مشکلات سند زدن با وکالت بلاعزل

هر چند که گاهی مواقع در شرایط اضطرار سند زدن با وکالت بلاعزل می تواند روند کار شما را سریعتر پیش ببرد؛ اما این کار تبعاتی هم دارد. در واقع الزام به تنظیم سند رسمی برای هر ملک و مستغلاتی، امری ضروری و معقولانه است. چون در غیر این صورت سندهایی با وکالت بلاعزل، ممکن است مشکلات و دردسرهای بزرگی را ایجاد نمایند. این سندها با وکالت بلاعزل تنها با فوت یکی از طرفین یا گرفتار جنون، آلزایمر و…. باطل می شوند. یکی از مشکلات شایع این نوع سند زدن ها مربوط به انتقال مجدد آن توسط فروشنده است. به این ترتیب که فروشنده می تواند برای انتقال سند خود، وکیل دیگری را گرفته و همان ملک اولیه خود را که به فردی وکالت داده تا آن را بفروشد مجدد برای فروش به وکالت فرد دیگری درآورد. این امکان هم وجود دارد که فروشنده مذکور، خود موانع و مشکلات انتقال سند را برطرف نماید و سپس اقدام به فروش قطعی ملک خود به فرد دیگری کند.

اینجاست که سند زدن با وکالت بلاعزل می تواند برای خریدار دردسر ایجاد کند. چون ممکن است وی در همان ابتدا مبلغی را به فروشنده داده باشد و اینک گرفتار این مشکلات شده است. پس هر چند که ملک هایی با سند وکالت بلاعزل نسبت به سندهای رسمی داشتن، ارزانتر هستند؛ اما باید به این نکات هم توجه داشت.