کاربری ملک و نحوه تغییر کاربری از جمله موضوعاتی است که ممکن است ذهن شما را درگیر کند واز خود بپرسید منظور از کاربری ملک چیست و تعیین کاربری چه فایده ای دارد ؟ و مهم تر از آن چطور کاربری ملک را تغییر دهیم . ما در این نوشتار قصد داریم شما را با نحوه تغییر کاربری و انواع آن آشنا کنیم.

منظور از کاربری ملک چیست؟

کاربری زمین به نوع استفاده انسان از زمین می گویند .یعنی چگونه قرار است از زمین خود استفاده کنیم وآن را به چه منظوری در آینده به کار ببریم. که این انواع کاربری زمین بر اساس مطالعاتی که بر روی شهرها و نوع پراکندگی فعالیت های شهری انجام می شود تعیین می گردد.

اهمیت تعیین کاربری برای ملک

مهمترین دلیل این طرح حفظ اهداف زیست محیطی می باشد . هم چنین کاربری اراضی باعث جلوگیری از تخریب زمین،حفظ پیوند شهر و طبیعت و حفظ منابع تاریخی و فرهنگی شده و علاوه بر حفظ منابع موجب رفاه عمومی مردمی نیز می شود .

مرکز حقوقی ملکبانان_وکیل فرشته محمدحسینی

انواع کاربری ملک

کاربری مسکونی

کاربری مسکونی برای سکونت دائم یا موقت خانوارها در نظر گرفته میشود .شامل سه دسته آپارتمانی ،ویلایی، کلنگی می شوند.

کاربری تجاری

ساختمان هایی با کاربری تجاری ساختمان هایی هستند که با هدف کسب‌ و کار و تجارت بناشده‌اند.در این ساختمان ها می توان مجتمع های تجاری ،رستوران ،مغازه و هرگونه مراکز تجاری را راه اندازی کرد.همچنین ساختمان های صنعتی با هرگونه فعالیت صنفی نیز دارای کاربری تجاری هستند.

کاربری کشاورزی

شهرداری برای زمین هایی که شامل درختان میوه زیادی هستند و برای زمین های زراعی با قابلیت کشت برخی محصولات که اغلب در روستاها و گاهی در شهرها قرار دارند کاربری کشاورزی صادر می کند.

کاربری ورزشی

برای ساخت مراکز ورزشی شامل استادیوم ،استخرها ،زمین های بازی ،باشگاه های ورزشی و… مجوز ورزشی صادر می شود و بیشتر شامل مراکز ورزشی دولتی می شود.

کاربری معدن

زمین هایی که دارای مواد با ارزشی نظیر سنگ های قیمتی، فلزات گوناگون، خاک های مناسب و قابل استفاده در مصارف مختلف هستند و این مواد قابل بهره برداری و استخراج باشند دارای کابری معدن هستند.معدن ها حتما باید به ثبت برسند و حتی شخصی که مالک آن زمین نباشد بعد از کشف آن می تواند به عنوان مالک زمین را به ثبت برساند.

کاربری صنعتی

ساختمان هایی با استفاده های صنعتی مانند کارگاه های تولید یا توزیع ،کارخانه ها، تعمیرگاه ها یا انبار ها دارای مجوز صنعتی از سوی شهرداری هستند.

برخی از این نوع ملک ها اغلب در خارج از شهر یا شهرک های صنعتی قرار دارند و گاهی اجازه انتقال به داخل شهرها را ندارند.

کاربری اداری

ساختمان هایی که به عنوان دفاتر اداری مانند دفتر خرید و فروش به ثبت می رسند.

مرکز حقوقی ملکبانان_وکیل فرشته محمدحسینی

فاقد کاربری

زمین هایی که هیچ نوع کاربری برای آن ها صادر نشده است و شهرداری هیچ طرحی برای آن ها ارائه نکرده است و به عنوان ذخیره شهری در نظر گرفته شده اند.

مراحل و نحوه تغییر کاربری

ثبت درخواست در دفاتر خدمات و نوسازی

شما برای تغییر کاربری ملک در مرحله اول باید یک فرم درخواستی را پر کنید که در آن ارائه مشخصات ملک و مالک از شما خواسته می‌شود. همچنین باید عنوان کنید که چه نوع کاربری را می‌خواهید که انجام دهید.  پس از آن مدارک خود را به دفاتر خدمات نوسازی ارائه داده و روند کارها به صورت الکترونیکی طی می‌شود و شما قادر خواهید بود تا مراحل تغییر کاربری ملک خود را در سایت‌های مرتبط با دفاتر نوسازی دنبال کنید ا

بازرسی از محل و صدور دستور نقشه جدید

در مرحله بعد برای تغییر کاربری ملک، انطباق اظهارات مالک با آن چیزی است که در بازرسی انجام می‌شود و هر دو اینها باید با یکدیگر مطابقت داده شوند که در این مرحله اطلاعاتی را که برای تایید تغییر کاربری ملک جمع آوری می‌شود باید اطلاعات جامعی باشد از شرایط محیطی اطراف ملک تا عرض معبر و بسیاری نکات دیگر که حتما باید در جریان بازرسی ملک تجاری یا ملک مسکونی انجام شود. سپس دستور نقشه جدید صادر می‌شود که این کار هم توسط  دفاتر نوسازی انجام می‌گیرد. در این نقشه جدید طراحی جدید نقشه بر اساس جایگاه ملک و فضای شهری که در آن قرار دارد و همچنین تعداد طبقات ساختمان و نوع کاربری صورت می‌گیرد.

تهیه نقشه توسط مالک و صدور پروانه برای کاربری جدید ملک

با توجه به مراحل قبلی که انجام می‌شود و بر اساس دستور ترسیم نقشه جدید برای تغییر کاربری ملک، مالک آن ملک تجاری یا ملک مسکونی باید برای تهیه آن نقشه اقدام کند. همچنین نکاتی که در تهیه نقشه جدید ذکر شد باید در نقشه جدید بارز و مشخص باشد. سپس این نقشه از طریق مهندسان طراح و مالکان به دفاتر خدمات نوسازی ارائه می‌شود و پس از بررسی کامل توسط این نهاد توسط کارشناسان دفاتر خدمات نوسازی تایید یا رد می‌شود و مجوز آن صادر می‌شود.

نوسازی ملک با کاربری جدید

پس از اخذ مجوزهای لازم از سوی دفاتر خدمات نوسازی به منظور تغییر کاربری ملک، ملک مورد نظر تخریب شده و ساختمانی جدید با آیتم‌های جدیدی که باید در آن رعایت شود ساخته شده و جایگزین ملک قبلی می‌شود. البته در همه موارد تغییر کاربری ملک نیاز به تخریب ساختمان قدیمی نیست و تنها دریافت مجوز تغییر کافی است.

هزینه تغییر کاربری ملک

هزینه‌هایی که به دنبال آن مثلا ملک از مسکونی به تجاری تغییر می‌کند یا به طور کلی ملک تخریب و از نو ساخته شده و سپس کاربری آن تغییر می‌کند در چندین بخش دسته بندی می‌شوند و رقم دقیقی را نمی‌توان برای آن مشخص کرد. قسمتی از هزینه‌های این تغییر مربوط  به هزینه‌های عوارض و مالیات یک ملک مسکونی یا ملک تجاری است که بر اساس موقعیت ملک و کاربری مشخص می‌شود. همچنین عوامل دیگری همچون متراژ ملک موردنظر، موقعیت ملک از نظر قرار داشتن در بافت شهری و ساختمانی و موقعیت جغرافیایی هم در تعیین هزینه‌های تغییر کاربری ملک تاثیر گذار است. برای مثال ممکن است هزینه تغییر کاربری ملک برای یک کوچه یا خیابان با خیابان یا کوچه مجاور آن متفاوت باشد این مساله حتی برای دو ساختمان مجاور یکدیگر نیز ممکن است اتفاق بیافتد.

هر ساله یک نرخ پایه برای هزینه تغییر کاربری ملک در نظر گرفته می‌شود که از سوی شهرداری تصویب می‌شود و برای اطلاع از آنها حتما باید به شهرداری مراجعه شود.