از مهم ترین دعاوی ملکی، می‌ توان به دعوای خلع ید اشاره کرد. بهترین کار برای طی کردن پروسه خلع ید، این است که آن را به وکیلی سپرد که در حیطه دعاوی ملکی تجربه و تخصص لازم را داشته باشد و به پرونده های متعددی در زمینه خلع ید رسیدگی کرده باشد.

خلع ید چیست؟

دعوای خلع ید، یک دعوای حقوقی از سمت مالک مال غیرمنقول است. در این نوع از دعوی، مالک، مدعی می شود که مال او، بدون هیچ رضایت و یا اجازه ای به تصرف دیگری درآمده و این تصرف، کاملا با قهر و غلبه صورت گرفته‌است. در این دعوی مالک سعی می کند مالکیت خود را به دادگاه ثابت کند و خواستار خلع ید از آن شود.

پس از طی این فرآیند، ممکن است دادگاه حکمی را صادر کند که به متجاوز امر کند تا به این تصرف غیرقانونی پایان دهد و مالک بتواند به اموال خود دسترسی پیدا کند.

این دعوا اغلب هنگامی ایجاد می‌شود که یک فرد یا نهاد به شکل غیرقانونی و بدون مجوز، ملکی را اشغال کند و مالک اصلی سعی در بازیابی آن داشته باشد.

وکیل خلع ید مشهد

وکیل متخصص خلع ید مشهد در حوزه اموال غیرمنقول مانند خانه، زمین یا باغ فعالیت می‌کند. وظیفه این وکیل این است که طبق شواهد و مدارک موجود، این موضوع را ثابت کند که آیا تصرف غیرقانونی بر اموال غیرمنقول صورت گرفته است یا خیر.

از آنجاییکه آنچنان به دعوای خلع ید در قانون پرداخته نشده‌ است، بیشتر اعتبار آن، از طریق نحوه رسیدگی و رویه عملی نشات می‌گیرد. لذا با توجه به اجمال نسبی قانون، وجود تجربه عملی یک وکیل متخصص ضرورت دارد.

شما زمانی می‌توانید از وکیل خلع ید بخواهید تا به دادگاه دادخواست ارائه‌ دهد که سه شرطی که در به آن ها اشاره شده،وجود داشته باشند:

۱.مالک بودن خواهان
مالک بودن خواهان به این معنا است که مالک بتواند سند رسمی و قابل قبول مبنی بر مالکیت ملک را به دادگاه ارائه دهد.

وکیل خلع ید ملکی مشهد_وکیل فرشته محمد حسینی

۲. تصرف خوانده
مدعی مالکیت باید نشان دهد که مال تحت تسلط تصرف خوانده می باشد. به عبارتی دیگر، مال به صورت فیزیکی در اختیار خوانده باشد.

۳.غیر قانونی بودن این تصرف
مالک باید این موضوع را اثبات کند که تصرف بر مال غیرمنقول، عدوانی بوده و با قهر و غلبه صورت گرفته است. همچنین هیچ قرارداد یا مدرکی نباید بین طرفین دعوی مبنی بر تصرف قانونی خوانده وجود داشته باشد.

مشورت با یک وکیل متخصص در زمینه ی خلع ید می تواند شما را بیشتر در این زمینه آگاه سازد.

تفاوت خلع ید با تخلیه ید

در نگاه اول ممکن است دعاوی خلع ید و تخلیه ید مشابه باشند اما دارای تفاوت‌هایی هستند که آگاهی از آن‌ها می‌تواند در طرح دعوا در دادگاه تاثیر به سزایی بگذارد:

به عنوان اولین تفاوت می توان به این موضوع اشاره کرد که دعوای خلع ید تنها برای اموال غیرمنقول مطرح می شود. در مقابل، طرح دعوای تخلیه ید، برای تمام اموال منقول و غیرمنقول قابل طرح است.

دیگر تفاوت‌ این دو دعوا، نوع مالکیت در آن ها است. برای طرح دعوای خلع ید، لازم است که مدعی مالکیت، سند رسمی مالکیت داشته باشد؛ در مقابل برای طرح دعوای تخلیه ید احتیاجی به ارائه ی سند مالکیت نیست و فرد تنها با داشتن مالکیت منافع، می‌تواند برای طرح دعوا اقدام نماید.

آخرین و مهمترین تفاوت میان این دو دعوی، وجود قرارداد است. دعوای تخلیه ید برای تصرف اموالی انجام می‌شود که از قبل یک قرارداد قانونی برای آن وجود داشته است، منتهی زمان آن به اتمام رسیده. اما دعوای خلع ید زمانی مطرح می شود که تصرف غیرقانونی املاک، توسط فرد غاصب صورت گرفته است.

طرح دعوای خلع ید به استناد سند عادی

از مهم‌ترین و اصلی‌ترین شروط برای طرح دعوای خلع ید این است که خواهان بتواند سند مالکیت رسمی را به‌عنوان مدرک ارائه دهد. به طور کلی ارائه سند عادی برای طرح این دعوا در دادگاه قابل قبول نیست؛ اما گاهی اوقات شرایطی تعیین می‌شود که فرد با ارائه سند عادی نیز می‌تواند برای طرح دعوای خلع ید اقدام نماید.

برای طرح دعوای خلع ید با استناد به سند عادی، مدعی مالکیت باید بتواند حکم قطعی اثبات مالکیت را از دادگاه دریافت کند. جهت دریافت این حکم از دادگاه، خواهان می بایست با ارائه سند عادی و سایر مدارک مربوطه، دادخواست اثبات مالکیت را ثبت نماید، تا پس از اثبات بتواند دعوای خلع ید را مطرح نماید.

مرکز حقوقی ملکبانان با مدیریت وکیل فرشته محمد حسینی

توجه داشته باشید که با دریافت راهنمایی و مشاوره از وکیل متخصص خلع ید، میتوانید این مراحل را با سرعت و دقت بالاتری طی کنید.

هزینه دادرسی دعوای خلع ید

هزینه دادرسی دعوای خلع ید از مهم ترین موضوعاتی است که افراد قبل از طرح دعوا می خواهند در رابطه با آن اطلاع کسب نمایند. هزینه دادرسی برای طرح دعوای خلع ید معمولاً با توجه به ارزش ملک محاسبه و بررسی می‌شود.

مرجع صالح برای رسیدگی به دعوای خلع ید

مرجع صالح جهت رسیدگی به این دعوا، محل وقوع مال غیرمنقول می باشد. برای مثال اگر ملکی در شهرستان مشهد استان خراسان رضوی واقع‌ شده باشد؛ رسیدگی به این دعوا، در دادگاه عمومی حقوقی شهرستان مشهد برگزار می‌شود.

دریافت مشاوره حقوقی خلع ید مشهد

مرکز حقوقی ملکبانان با مدیریت وکیل فرشته محمد حسینی و همکاری وکلا و حقوقدانان حاذق، می­تواند شما عزیزان را برای طرح چنین دعوایی راهنمایی کند. برای دریافت مشاوره ی حقوقی خلع ید در مشهد و کسب اطلاعات بیشتر می­ توانید از طریق شماره‌های موجود، با افراد متخصص در این حوزه تماس حاصل کنید.