الزام به رفع توقیف در بین مسائل حقوقی جزء پر کاربردترین مباحث است، که بسیار برای مردم عادی جای سئوال و نکات مبهم دارد. اگر می خواهید از نکات اصلی شناخت معنا و مفهوم الزام به رفع مزاحمت سردر بیاورید، این مطلب را از دست ندهید.

برای دریافتن معنای مباحث قانونی ابتدا باید مفهوم نقض قوانین را در همان امور دریابیم. به طور مثال زمانی که می گویند فردی متهم به ایجاد مزاحمت است، یعنی در اصل چه عملی از او سر زده که مزاحمت شناخته شده و مستوجب اعمال قانون گردیده.

الزام به رفع مزاحمت چیست

در مقوله الزام به رفع تصرف عدوانی، رفع توقیف و رفع بازداشت که هر سه در یک دسته قرارمی گیرند، قصد داریم کمی در مورد مفهوم تصرف عدوانی و مزاحمت صحبت کنیم، زمانی که با این اصطلاحات بیشتر آشنا شوید می توانید در مواقع لزوم از حقوق خود دفاع کرده و یا ناخواسته موجب پایمال کردن حق کسی نخواهید شد.

تصرف عدوانی چیست و چه عملی را مزاحمت می خوانند؟

هر زمان که شخص یا اشخاصی با اعمال زور و به اجبار ملک کسی را تصاحب کرده نموده و بدون جلب رضایت او اموال منقول و غیر منقولش را در تصرف خود در آورند؛ تصرف عدوانی نامیده می شود. برای طرح دعوا در تصرف عدوانی باید سه شرط حاکم باشد که به شرح ذیل می باشند.

  • ملک سابقا در تصرف خواهان بوده است ( سبق تصرف خواهان)
  • ملک مورد نظر هم اکنون نیز در تصرف خوانده باشد و از برگرداندن آن ممانعت به عمل آورد (لحوق تصرف خوانده)
  • خوانده بدون رضایت خواهان یا حکم مرجع قضایی ملک را تصاحب نموده باشد (تصرف خوانده بدون حکم مرجع ذی صلاح)

ایجاد مزاحمت در مبحث قضا نیز به حالتی گفته می شود که شخصی بدون تصرف مال برای اموال طرف مقابل زحمت به وجود آورد. این مقوله در مراجع حقوقی مجازات کیفری داشته و معمولا از 1 ماه تا 1 سال حبس را در بر می گیرد، و فرد مزاحم موظف به تسلیم تعهد در زمینه عدم تکرار مزاحمت خواهد شد.

الزام به رفع مزاحمت در محاکم حقوقی

در دعوای الزام به رفع مزاحمت شخصی که خواهان است، تقاضای ممانعت از رفع مزاحمت را دادگاه تسلیم می کند تا ملک را از تصرف شخص متصرف در آورده چون اجازه ی استفاده ی درست از ملک را به دست نیاورده است. در یک پرونده قضایی سه رکن خواهان ( کسی که شاکی محسوب می گردد )، خوانده ( شخصی که مورد شکایت قرار گرفته ) و دادگاه صالح ( مرجع قضایی ذی صلاح برای رسیدگی به شکواییه ) حضور دائم دارند تا به یک دعوای حقوقی رسیدگی شود.

نکات مهمی که در مقوله الزام به رفع توقف یا مزاحمت باید در نظر بگیرید به شرح ذیل می باشد.

  • در مبحث مزاحمت، شخص مزاحم در امور مورد استفاده ایجاد زحمت کرده و فردی که مالش تصرف شده نمی تواند به درستی از ملک خود بهره بگیرد.
  • در محاکم قضایی به دعوای الزام به رفع تصرف عدوانی و رفع مزاحمت به صورت جداگانه رسیدگی می شود و به اصطلاح قضایی هر دو با هم قابل استماع نیستند.
  • مرجع ذی صلاح برای رسیدگی به دعوی رفع مزاحمت شغلی، شهرداری می باشد.
  • در دعوای رفع مزاحمت محاکم قضایی می باشد تنها به مقوله ی تصرف خواهان رسیدگی نمایند و نیازی به بررسی مالکیت نیست.

الزام به رفع بازداشت چیست و به چند دسته تقسیم می شود؟

در مقوله الزام به رفع بازداشت، ملک یا اموالی که بر اساس حکم مرجع قضایی توقیف شده را مورد بررسی قرار  می دهند و زمانی اتفاق می افتد که شکایت یا ادعایی فی مابین طرفین یک معامله صورت پذیرفته که ملک یا سند در رهن، بازداشت یا توقیف قرار گرفته است. ملک بازداشتی به ملکی می گویند که حق مالکیت یا مالی آن توقیف شده باشد و به دو دسته بازداشت ملک در امور حقوقی و کیفری تقسیم می گردد.

1-بازداشت ملک در امور کیفری

بازداشت ملک در امور کیفری به موارد ذیل تقسیم بندی می شود.

  • بازداشت ملک برای جلوگیری از ارتکاب جرم یا جرم انجام گرفته در زمینه حفظ منابع ملی و عمومی
  • بازداشت ملکی که سندش وسیله ی ارتکاب جرم قرار گرفته
  • بازداشت ملک برای تامین اجرایی در جهت اجرای حکم
  • بازداشت ملک به عنوان وثیقه ای برای دادن مرخصی به زندانیان
  • بازداشت ملک در جهت تامین خواسته و یا تامین ضرر و زیان شاکی خصوصی
  • بازداشت ملک برای مرخصی درمانی محکومین
  • بازداشت ملک مبنی بر اصل 49 قانون اساسی
  • بازداشت ملک به عنوان وثیقه غیرمنقول در پرونده های کیفری

2- بازداشت ملک در امور حقوقی

  1. بازداشت ملک در امور حقوقی به شرح ذیل است.
  2. خواسته در معرض ضایع شدن حق و یا برداشت بیش از حدش باشد.
  3. سند رسمی برای استناد به دعوای مطرح شده موجود باشد.
  4. خواهان خسارت احتمالی را به صورت نقدی به حساب دادگستری واریز نماید.
  5. در موارد تجاری و اوراق مالی دادگاه موظف به قبول درخواست تامین شود.
melkbanan-ملکبانان-وکیل فرشته محمدحسینی

دریافت وکیل

قبل از هر اقدامی درمورد معاملات ملکی با وکیل متخصص در امور املاک مشورت کنید.گروه وکلای ملکبانان با دارا بودن کادر متخصص و متبحر خود آماده همکاری و قبول وکالت در کلیه دعاوی ملکی هستند.ملکبانان یک مرکز تخصصی حقوق در حوزه املاک و مستغلات می باشد.در ملکبانان از گستره وسیع مباحث حقوقی، فقط بر روی مباحث حقوقی حوزه املاک و مستغلات متمرکز هستیم و به صورت تخصصی خدمات خود را ارائه می دهیم.برای دریافت مشاوره با شماره های 09128719258 و 09150806049 با ما در ارتباط باشید.