در واژه سند به معنای مستند سازی از اطلاعات، اظهارات و… یک موقعیت مشخص است. سند میتواند یک قرارداد ملکی، اظهارنامه، شهادتنامه و یا سند ملکی باشد. یکی از موضوعات قانونی که افراد زیادی به آن میپردازند، تبدیل سند عادی به رسمی است.

بر اساس قوانین کشور عزیزمان ایران، سند باید قابلیت استفاده در مراجع قانونی و دادگاه باشد. به معنای دیگر سند باید موجودیت قانونی داشته باشد و بتوان به آن استناد کرد. از همین رو مهم است که درباره تبدیل سند عادی به رسمی بدانیم.

در ادامه این متن می خواهیم با قوانین تبدیل سند عادی به رسمی و الزام به تنظیم سند رسمی صحبت کنیم. اگر با چنین چالشی مواجه هستید میتوانید از مشاوره حقوقی با وکیل های متخصص مرکز حقوقی راهکار بهره مند شوید.

اسنادی که تنظیم میشوند میتوانند عادی یا رسمی باشند. تفاوت این دو سند در ثبت شدن آن ها در دفاتر اسناد رسمی یا مابین طرفین در مکانی نامعلوم مشخص میشود. اسناد رسمی معمولا با مراجعه به دفاتر ثبت اسناد رسمی که در سراسر کشور فعالیت می کنند، تنظیم میشوند.

مرکز حقوقی ملکبانان_وکیل فرشته محمدحسینی

همچنین اشخاص میتوانند برای تبدیل سند عادی به رسمی به این دفاتر مراجعه کنند و با پرداخت هزینه های معمول و طی مراحل قانونی سند خود را تبدیل کنند. سند رسمی با تایید ماموران مشخص در دفاتر اسناد رسمی تنظیم میشود. از همین رو جوانب قانونی تکمیل تری دارد و در بانک اطلاعاتی اسناد کشور ثبت میشود. در حالی که اسناد عادی عمدتا در بنگاه های معاملاتی و مشاوره املاک با تایید طرفین نوشته و امضا می شوند.

باید به این نکته اشاره کنیم که اگر ملکی به صورت کلی سند نداشته باشد، خریدار ابتدا باید درخواست الزام به تنظیم سند رسمی را به دادگاه تسلیم کند تا بعد از طی مراحل قانونی سند رسمی ملک صادر شود.

یکی دیگر از تفاوت های مهم این دو سند در استفاده آنها در مکان های مختلف است. شما نمیتوانید از سند عادی یا قولنامه ای در مکان های قانونی استفاده کنید. اما اسناد رسمی، رسمیت داشته و قابل استفاده در ادارات مانند بانک و… هستند. از همین رو بهتر است نسبت به تبدیل سند عادی به رسمی اقدام کنید.

نحوه تبدیل سند عادی به رسمی

برای تبدیل سند عادی به رسمی ابتدا باید یک قولنامه یا نوشته که اطلاعات دقیق ملک، ماشین یا زمین در آن درج شده باشد، در اختیار داشته باشید. این قولنامه باید توسط طرفین امضا شده باشد. در خصوص ملک ها، ابعاد و مساحت ملک باید توسط مهندس رسمی نوشته و ثبت شده باشد.

مدارکی از جمله: قولنامه، مدارک هویتی مالک، نقشه ملک و… باید در سامانه بارگذاری شوند. پس از دریافت کد رهگیری، مامور ناظر برای بازدید ملک به محل اعزام می شود و پس از آن سند رسمی ملک صادر خواهد شد. باید به این نکته اشاره کنیم که تبدیل سند عادی به رسمی معمولا باید در دفتر خانه ها و دفاتر اسناد رسمی انجام شود. در ادامه به شرایط لازم برای این کار اشاره خواهیم کرد.

مرکز حقوقی ملکبانان_وکیل فرشته محمدحسینی

شرایط لازم برای تبدیل سند عادی به سند رسمی

با توجه به لزوم تبدیل سند عادی به رسمی، در ادامه می خواهیم به شرایط انجام این کار اشاره کنیم:

اولین و مهمترین شرط حضور مامور دولت در هنگام رسمی شدن سند است. سند باید توسط سردفتر دار که رابط اصلی شما با دولت است تنظیم شود. همچنین ناظر رسمی باید قبل از تنظیم سند از ملک بازدید کند.
دومین شرط احراز صلاحیت سردفتر دار برای تبدیل سند عادی به رسمی است. این شخص باید مجوز های لازم برای انجام این کار را در اختیار داشته باشد. در غیر اینصورت کار ثبت سند رسمی با اختلال مواجه شده و سند شما رسمیت نخواهد داشت.
سومین شرط امضای طرفین برای رسمی شدن سند است. طرفین معامله باید قوانین تبدیل سند عادی به سند رسمی را با دقت بخوانند و در نهایت آن را امضا کنند.

دریافت مشاوره حقوقی

گروه وکلای ملکبانان با مدیرت وکیل فرشته محمد حسینی و سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه ی ملکی می باشد. با اعتماد به وکلای پایه یک دادگستری این موسسه می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.