وکیل تخلیه مستاجر مشهد به وکلایی گفته می شود که که دارای پروانه وکیل پایه یک دادگستری بوده به صورت تخصصی در زمینه روابط و دعاوی بین موجر و مستاجر بخصوص تخلیه مستاجر فعالیت می کنند. وکلای تخلیه مستاجر از آگاهی لازم در زمینه قوانین مربوط به روابط موجر و مستاجر و آخرین رویه های قضایی موجود در شورای حل اختلاف و دادگاه ها مطلع هستند ومی توانند پرونده های مربوط به دعاوی تخلیه مستاجر را در یک دوره زمانی کوتاه به نتیجه برسانند. کمک گرفتن از وکیل تخلیه مستاجر تهران موکل یا موکلین را قادر می سازد که بتوانند در یک پروسه زمانی کوتاه با اتکاء بر تجربه وکیل و احاطه او به قوانین جاری در زمینه روابط موجر و مستاجر بخصوص تخلیه ملک، روند دادرسی قانونی را طی کرده و پرونده را به نتیجه مطلوب برسانند.

حکم تخلیه مستاجر

همانطور که در  مطالب قبلی نیز عنوان کردیم حکم تخلیه توسط  دادگاه صالح که ممکن است دادگاه عمومی یا شورای حل اختلاف باشد صادر می شود.
به طور کلی پس از صدور حکم تخلیه قانون مراتب امر را ظرف ۲۴ ساعت به مستاجر اعلام می کند. سپس مستاجر موظف است ظرف ۷۲ ساعت یا سه روز از زمان اعلام حکم ملک را تخلیه کرده و تحویل مالک دهد.
در واقع با صدور حکم تخلیه، دادگاه به مستاجر دستور تخلیه می دهد. اما به طور کلی باید به این نکته اشاره داشته باشیم که دستور تخلیه یکی از امور زمان بر است. مخصوصا زمانی که بین موجر و مستاجر قرارداد اجاره به صورت رسمی ثبت نشده باشد روند دریافت حکم تخلیه بسیار سخت بود و راه حل های قانونی پیچیده ای دارد.
به همین دلیل است که در چنین مواقعی فقط یک وکیل حقوقی با تجربه و مسلط بر قوانین ریز و درشت این حوزه می‌تواند گره از کار مالک بگشاید و از قانون حکم تخلیه ملک وی را بگیرد.

روند طرح درخواست حکم تخلیه ملک مسکونی تا اجرای حکم آن

مراحل تخلیه زمانی آغاز می شود که مستاجر در موعد مقرر از تخلیه ملک مورد نظر خودداری کند یا سه ماه از موعد پرداخت اجاره بها گذشته باشد بدون آنکه مبلغی به موجر پرداخت شده باشد. همچنین عدم رعایت بندهای درج شده در قرارداد فی مابین موجر و مستاجر یا انتقال ملک مورد اجاره به شخص دیگر توسط مستاجر شرایط لازم برای تنظیم دادخواست دستور تخلیه را فراهم می کند. به عبارت دیگر  وجود دلایل چهارگانه فوق زمینه ساز تنظیم  دادخواست دستور تخلیه می باشد.
یعنی با فراهم بودن دلایل فوق موجر می تواند با در دست داشتن مدارک لازم به دادگاه یا شورای حل اختلاف برای تنظیم دادخواست دستور تخلیه مراجعه کند. پس از ارائه مدارک و شواهد لازم به دادگاه و شورای حل اختلاف، دستور تخلیه برای مستاجر صادر می شود و دستور صادر شده باید حداکثر ظرف ۲۴ ساعت به مستاجر ابلاغ شده  و به  او برای تخلیه ملک اجاره موردنظر ۷۲ ساعت مهلت داده می شود.

مرکز حقوقی ملکبانان_وکیل فرشته محمدحسینی


 باید به این نکته توجه داشت که حکم تخلیه زمانی برای مستاجر قابل اجرا است که موجر مبلغ ودیعه یا پول پیش ملک مورد نظر را به مستاجر پرداخت کرده باشد. به بیان دیگر شرط لازم برای تخلیه و لازم الاجرا شدن دستور تخلیه، پرداخت ودیعه است و تا زمانی که این مبلغ به مستاجر پرداخت نشود و رسیده آن به مراکز قضایی ارائه نگردد امکان اجرای حکم تخلیه وجود نخواهد داشت.
 پس از تنظیم و ارائه دادخواست صدور دستور تخلیه، رسیدگی به پرونده است که دستور کار مرجع رسیدگی کننده قرار می گیرد. در این شرایط اگر مستاجر در زمان سکونت در ملک مورد نظر خساراتی را به ملک مورد نظر وارد کرده باشد موجر دریافت بدهی یا خسارت وارد شده را در دادگاه یا شورای حل اختلاف برای رسیدن به نتیجه لازم پیگیری می کند.
 پس از تشکیل جلسه دادگاه یا شورا و دریافت مدارک مناسب و محکمه پسند از سوی موجر، دستور تخلیه از سوی مرجع رسید کننده صادر می شود.
در این شرایط برای اجرای دستور تخلیه نوبت به دریافت دستور تخلیه است به این معنا که دستور تخلیه صادر شده باید از طریق مراجع قانونی ظرف ۲۴ ساعت به مستاجر ابلاغ شده و  طبق روال معمول به مستاجر ۷۲ ساعت وقت داده می شود تا ملک مورد نظر را تخلیه نماید.
در غیر این صورت تخلیه ملک از طریق اجرائیات است یعنی دستور تخلیه ملک از طریق ابزارها و اهرم های قانونی مثل مامورین انتظامی با حضور نماینده اجراء احکام انجام می شود.

شرایط دریافت حکم تخلیه و مدارک مورد نیاز

برای طرح دعوی در دادگاه صالح جهت تخلیه ملک نیاز به یکسری شرایط و مدارک است. پس تا زمانی که شرایط و مدارک مورد نیاز برای این امر محیا نباشد امکان طرح دعوی و همچنین دریافت نتیجه مورد نظر ممکن نخواهد بود.
 در این مطلب تصمیم داریم در رابطه با شرایطی که در قوانین مربوطه برای تخلیه ملک تعیین شده است صحبت کنیم. به طور کلی شرایط لازم برای تخلیه ملک شامل موارد زیر است.

موعد تعیین شده برای تخلیه در قرارداد گذشته باشد 

یکی از شرایطی که موجر را مستحق ارایه طرح دادخواست دعوی تخلیه در دادگاه صالح می‌ کند این است که مستاجر در موعد مقرر ملک را تحویل ندهد. به عبارت دیگر در حالی که مهلت مقرر توافق شده در اجاره نامه به پایان رسیده باشد اما مستاجر همچنان در ملک باقی مانده و از تخلیه آن خودداری کند، مالک ملک یا موجر می تواند برای تخلیه مستاجر در دادگاه صالح طرح دعوی کند.

عدم پرداخت اجاره بها

گاهی اوقات نیز هنوز مهلت توافق شده در اجاره نامه به اتمام نرسیده است و طبق توافق از نظر زمانی مستاجر محدودیتی تا پایان مهلت مقرر برای باقی ماندن در ملک ندارد. اما از آنجایی که در پرداخت اجاره بها به موجر کوتاهی کرده و سه ماه متوالی اجاره بها را نپرداخته است، موجر می‌ تواند به حکم قانون اقدام به تخلیه او از ملک خود کند.
بنابراین در چنین شرایطی مالک ملک باید با استناد به قوانین تخلیه ملک خود جهت استحقاق حقوق خود دست به کار شود و دادخواست تخلیه ید بدهد.

استفاده غیر مشروع از ملک

گاهی اوقات نیز مستاجر هم به موقع اجاره بها را پرداخت می ‌کند و هم آنکه هنوز مهلت اجاره او به اتمام نرسیده است.  اما با این وجود باز مالک می تواند به حکم قانون اقدام به تخلیه او کند. مصادف این گزینه زمانی است که مالک ملک متوجه شود مستاجر از ملک او استفاده نا مشروع می‌ کند. به این ترتیب می‌ توان گفت که استفاده نامشروع از ملک نیز یکی دیگر از مواردی است که برای مالک آن حق تخلیه را محفوظ می کند.

مرکز حقوقی ملکبانان_وکیل فرشته محمدحسینی

انتقال مورد اجاره به شخص دیگر

اجاره یکی از عقود تعریف شده در قانون به شمار می ‌رود و قواعد و قوانین خاص خود را دارد. در عقد اجاره نیز همانند دیگر عقود توافق طرفین بسیار مهم بوده و به نوعی ملاک است. حال زمانی که مستاجر بر خلاف آن چیزی که در توافق صورت گرفته است عمل کند، مالک می تواند برای تخلیه ملک اقدام کند.
به عنوان مثال زمانی که در قرارداد اجاره مالک حق انتقال مورد اجاره به شخص دیگر به غیر از خود مستاجر را از او سلب کند، مستاجر حق ندارد ملک اجاره شده را به کس دیگری انتقال دهد. بنابراین در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد مالک قانوناً می تواند مستاجر را از ملک خود بیرون کند.

وکیل تخلیه ملک چه وظایفی بر عهده دارد؟

در صورتی که موجر یا صاحب ملک روند تخلیه ملک را به وکیل خود واگذار کند شخص وکیل وظیفه دارد برای تخلیه مستاجر از ملک او اقدام کند. طبق قانون برای دریافت حکم تخلیه قبل از هر کاری ابتدا باید موجر مالکیت خود را در قبال ملک ثابت کند. سپس حکم تخلیه ملک را از دادگاه گرفته و با استناد بر آن از مستاجر بخواهد ملک او را تخلیه کند.
زمانی که مالک برای گرفتن حکم تخلیه وکیل اخذ می کند شخص وکیل وظیفه دارد مطابق با قوانین موجود برای گرفتن حق موکل خود وارد عمل شود. وکیل در اولین گام وظیفه دارد دادخواست تخلیه ملک را تنظیم کرده و تقدیم دادگاه صالح کند. در برگه دادخواست وکیل باید شرح دادخواست را توضیح دهد. دادگاه پس از بررسی دادخواست، در صورتی که دادخواست موجر را به حق بداند، اقدام به صدور حکم تخلیه می ‌کند.
به همین دلیل یک وکیل با تجربه وظیفه دارد در تنظیم دادخواست با دقت عمل کند. زیرا ناقص بودن مدارک و کامل نبودن شرح دادخواست، منحر به تعویق افتادن صدور حکم دادگاه می شود.
پس از صدور حکم اجرای آن منوط به پرداخت مبلغ ودیعه‌ ای است به موجب عقد اجاره مستاجر به موجر سپرده است. بنابراین وکیل وظیفه دارد در این باره نیز موکل خود را راهنمایی کند تا او مطابق با قوانین جهت پرداخت ودیعه اقدام نماید. زیرا بدون پرداخت ودیعه امکان اجرا شدن حکم تخلیه وجود ندارد.
در صورتی که حقی از موجر نزد مستاجر باشد یا آنکه مستاجر آسیب و خسارتی به مورد اجازه وارد کرده باشد، وکیل باید جهت استحقاق حقوق موکل خود در دادگاه یا شورای حل اختلاف طرح دعوی کند. همچنین باید دلایل لازم برای اثبات ادعاهای خود را آماده کرده ضمیمه دادخواست کند.

دریافت وکیل

گروه وکلای ملکبانان با مدیرت وکیل فرشته محمد حسینی و سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه ی ملکی می باشد. با اعتماد به وکلای پایه یک دادگستری این موسسه می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.