با توجه به افزایش جمعیت کشور و بزرگتر شدن شهرهای بزرگ، تقاضا برای مسکن هم رو به بالا رفته است. به همین دلیل خیلی از افراد به ساخت و ساز املاک قدیمی خود پرداختند تا آنها را به آپارتمان هایی تبدیل کنند که افراد بیشتری امکان سکونت در آن داشته باشند.

برخی از افراد هم که به تنهایی توانایی ساخت ملک و املاک خود را نداشتند با قرارداد های مشارکت در ساخت با پیمانکاران قرارداد بستند. همه این مسائل و همچنین مجوزها و عوارض شهرداری و اداره مالیات منجر به تشکیل طیفی از پرونده های مشابه در دستگاه قضایی شد.

پس با توجه به این مسئله ممکن است برای انجام این دسته از اقدامات متوجه ریسک زیادی شوید. برای اینکه بتوانید میزان ریسک اقدامات خود را به حداقل برسانید نیاز است که از یک مشاوره حقوقی که متخصص به امور ساخت و ساز و پیچیدگی های کارهای اخذ مجوز از شهرداری است مشورت بگیرید تا از بروز مشکلات آتی جلوگیری کنید.

مشاوره حقوقی برای دریافت مجوزهای ساخت و ساز

یکی از جمله مشکلاتی که ممکن است در مسیر ساخت و ساز برای اشخاص مشکل زا باشد و وقت زیاد و هزینه زیادی از آنها را هدر کند دریافت مجوزهای ساخت و ساز میباشد

. همانطور که یکسری ویژگی ها از نظر مهندسی وجود دارد تا یک ساختمان، مناسب برای صدور مجوز از سوی مرجع صلاحیتدار باشد که از طرف مهندسین متخصص مورد بررسی قرار میگیرد، یکسری ویژگی های حقوقی نیز وجود دارد که باید قبل از اقدام برای دریافت مجوز مورد بررسی قرار گیرد.

بررسی ملزومات قانونی به قدری حائز اهمیت است که اگر به درستی بررسی نگردد ممکن است برای صدور مجوز و پایان کار به مشکلاتی برخورد کنید که در برخی موارد حاد حکم به تخریب هم صادر شده است.

پس برای تضمین اقدامات خود بهتر است با یک مشاور متخصص در قوانین و مقررات ساخت و ساز و قوانین ثبتی و ملکی مشورت نمایید تا با تجربه ای که در این زمینه دارد شما را راهنمایی کند.

مرکز حقوقی ملکبانان_وکیل فرشته محمدحسینی

اهمیت مشاوره حقوقی در ساخت املاک

ساخت و ساز در املاک با توجه به رشدی که داشته است، توجه شهرداری ها را برای جلوگیری از رشد بی رویه و غیر قانونی این دسته از ساخت و ساز ها را جلب کرده است. کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری یکی از مراجعی است که وظیفه رسیدگی به تخلفات و ایرادات ساختمانی را دارد برای مثال اگر برای ساخت یک ساختمان پروانه ای اخذ نشده باشد یا ساختمان با پروانه اخذ شده تطابق نداشته باشد کمیسیون با توجه به شرایط موجود به آن رسیدگی میکند.

این کمیسیون در صورت وجود مشکل میتواند جلوگیری کند از ادامه ساخت و همچنین در برخی موارد حکم به تخریب دهد که در این صورت تمام سرمایه و وقتی که صرف ساخت و ساز کرده اید به هدر میرود.

پس بهترین راه این است که در صورت ورود کمیسیون ماده ۱۰۰ ایراد مطرح شده در این کمیسیون را در یک مشاوره حقوقی ملکی با بیان تمام جزئیات مطرح کنید تا با ارائه بهترین راهکارها و نحوه اعتراض به رای کمیسیون ماده ۱۰۰، شما را برای حل مشکلات راهنمایی کند.

مشاوره حقوقی در دعاوی ساخت ملک

مشکلات حقوقی که ممکن است بر سر راه یک سازنده ساختمان قرار بگیرد لزوما از طرف شهرداری نیست و ذی نفعان دیگری ممکن است شکایتی علیه سازندگان در دستگاه قضایی به ثبت برسانند.

برای مثال ممکن است در حال ساخت بنای شما ضرری از طرف شما به ساختمان همسایه ها وارد شود و آنها از شما در دادگاه شکایتی تنظیم نمایند.

در ابتدای امر شما باید با یک وکیل ملکی مشورت نمایید تا بررسی کنید که آیا مشکل پیش آمده بر اثر ساخت و ساز ملک شما بوده است و بنای خود او فرسوده بوده که منجر به این اتفاق شده است. بررسی اینگونه مسائل همراه با یک مشاوره حقوقی حرفه ای میتواند مسئولیت شما در جبران خسارت به حداقل برساند.

مشاوره حقوقی برای تنظیم قراردادهای ساخت و ساز

یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد تنظیم قرارداد ساخت و ساز است.

اگر این امر با مشورت یک متخصص صورت پذیرد میتواند از بروز مشکلات حقوقی در آینده جلوگیری نماید. تنظیم قرارداد یکی از چندین خدماتی است که از سوی مشاوران حقوقی و وکلای دادگستری ارائه میشود.

همانطور که شما مستحضر هستید این مسئله که پیشگیری بهتر از درمان است امری جا افتاده میان افراد با تجربه میباشد.

پس برای اینکه وقت و هزینه زیادی در دستگاه های قضایی صرف نکنیم و معاملات و اقدامات خود را متوجه ریسک های بزرگ و غیرقابل تحمل ننماییم بهترین گزینه پیش روی ما سپردن تنظیم قرارداد ساخت و ساز به دست یک وکیل با تجربه کار در حوزه املاک میباشد.