در طول زندگی ممکن است هر شخصی در معرض امضای یک قرارداد یا تنظیم آن قرار بگیرد. باید بدانیم که امضای یک عقد برای هر طرف بسیار حائز اهمیت میباشد. زیرا در نتیجه قبول و امضای آن به تمام بندهای پیش بینی شده در آن متعهد میشود و اگر به تعهدات خود عمل نکند طرف دیگر میتواند در مراجع قضایی وی را به انجام آن اعمال مجبور سازد.

از این رو تنظیم قرارداد از مهم ترین و حساس ترین اعمال حقوقی میباشد. به نحوی که وجود یک بند یا یک کلمه در قرارداد ممکن است حق و تکلیف طرفین به به طور کلی کم و زیاد و جابجا نماید. به همین علت برای تنظیم قراردادها باید دارای دانش حقوقی و همچنین تجربه کاری در این حوزه از حقوق باشید.

در غیر این صورت بهترین گزینه مشورت گرفت از کسی هست که به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت میکند و مشرف به تمام قوانین و مقررات قراردادها میباشد.

مشاور حقوقی قراردادها کیست؟

با توجه به پیشرفت روز افزون جامعه بشری و افزایش جمعیت روز به روز به تعداد دعاوی قراردادها مطرح شده در مراجع قضایی افزوده میشود. به همین دلیل و همنطور نیاز اشخاص در دعاوی سبب این شده است که ارائه خدمات از سوی وکلا به سمت تخصصی شدن حرکت کند به صورتی که هر وکیل با تحقیق و فعالیت در یک حوزه کاری به موکلین خود ارائه خدمات میکند.

مشاور حقوقی قراردادها به وکیل پایه یک دادگستری گفته میشود که همانطور که در بالا توضیح دادیم دانش عمیقی در زمینه حقوقی قراردادها داشته و همچنین در نتیجه اقدامات عملی در این زمینه دارای تجربه بالایی میباشد. وکیل قراردادها بهترین شخصی است که میتواند راهنمای شما برای تنظیم و امضای قراردادها باشد.

از کوچکترین مزیتی که میتوان راهنمایی گرفتن از شخص برای شما حاصل گردد این است که شما خواسته های خود را از انعقاد یک عقد به وی بگویید و او با دانش خود آنرا به زبان حقوقی ترجمه نماید و با تنظیم آن در قالب یکی از عقود اسلامی که در قانون مدنی به رسمیت شناخته شده است به آن وجهه قانونی ببخشد.

مرکز حقوقی ملکبانان_وکیل فرشته محمدحسینی

تنظیم قرارداد با مشورت گرفتن از وکیل

در ابتدا باید توجه داشته باشیم که همه قراردادها باید به صورت صحیح و بر طبق یک شاکله خاصی تنظیم گردند تا دارای صحت قانونی باشند. همچنین در نوشتن متن آن باید بدانیم که حقوق و تکالیف را به نوعی تنظیم کنیم که همان چیزی در ذهن داریم پیاده سازی شود.

این نکته از این جهت دارای اهمیت میباشد که شاید ما گمان کنیم که بر اساس چیزی که در ذهن داریم حق برای ما در نتیجه امضای قرارداد متصور است اما با پیگیری در مراجع قضایی و صرف بسیاری زمان و هزینه نتوانیم به آن دست پیدا کنیم.

نکته های مهم برای تنظیم قرارداد

نکاتی که باید هنگام تنظیم یک قرارداد به آن توجه نمایید موارد زیادی را در بر میگیرد که ما در اینجا به بررسی برخی از آنها میپردازیم. نکات کلی برای صحت قرارداد که باید برای همه عقود رعایت گردد در ماده ۱۹۰ قانون مدنی آمده است که اگر کمی آشنایی با طرف دیگر قرارداد داشته باشید قابل احراز است.

دومین نکته ای که میتوان به آن اشاره کرد این است که موضوع قرارداد شما با طرف مقابل باید کاملا مشخص باشد زیرا ممکن است در زمان اجرا به مشکلاتی از جمله عدم اجرای درست مفاد قرارداد برخورد نمایید.

دومین نکته پیش بینی ضمانت اجرا برای عدم انجام صحیح تعهدات از سوی طرفین است که میتوانید یکی از این ضمانت اجرا ها را حق فسخ برای خود در نظر بگیرید.

یکی از بند های قرارداد که محدودیت زیادی برای شما به همراه دارد بند اسقاط کافه خیارات در عقود است که با امضای آن همه حقوق مربوط به بر هم زدن معامله را از خود سلب میکنید. در صورتی که در قرارداد خود نیاز دارید که چنین بندی پیش بینی نمایید یا زمان توافق با چنین بندی روبرو شدید بهتر است با وکیل خود مشورت نمایید.

دریافت مشاوره حقوقی

گروه وکلای ملکبانان با مدیرت وکیل فرشته محمد حسینی و سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه ی ملکی می باشد. با اعتماد به وکلای پایه یک دادگستری این موسسه می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.