مشکلات قانونی و حقوقی از جمله مشکلاتی هستند که در صورت پیچیده شدن پرونده می توانند باعث ضرر و زیان های غیر قابل جبرانی برای افراد شوند. این مشکلات نیاز به مشاوره حقوقی و کمک گرفتن از افراد متخصص دارند. ممکن است برای هر کسی تا به حال پیش آمده باشد که با مشکلات قانونی مواجه شده باشد. یکی از مشکلات عمده در حوزه خرید و فروش و واگذاری املاک یا وسیله نقلیه و… رد دادخواست الزام به تنظیم سند است. در ادامه این متن می خواهیم با قوانین این مسئله قانونی و حل آن صحبت کنیم.

در مواردی ممکن است فرد فروشنده از انتقال سند و رسمی کردن آن امتناع کند یا زمان بندی مشخصی برای تنظیم سند رسمی در قرارداد مشخص نشده باشد. در این صورت مالک فعلی میتواند دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی را به دادگاه تسلیم کند. دادگاه در خصوص پرونده تحقیقات لازم را انجام میدهد و ممکن است در مواردی حکم رد دادخواست الزام به تنظیم سند را صادر کند که در ادامه متن به آن خواهیم پرداخت.

مدت زمان صدور الزام به تنظیم سند رسمی چقدر است؟

بهترین کار برای جلوگیری از رد دادخواست الزام به تنظیم سند، توافق کردن زمان برای تنظیم سند در ابتدای قرارداد است. اگر این زمان در متن قرارداد ذکر نشده باشد، تنظیم سند باید به صورت فوری انجام شود.
ابتدا از طرف خواهان یک نامه رسمی به خوانده ارسال میشود که برای انتقال و ثبت سند اقدام کند. اگر مالک قبلی این کار را انجام ندهد، دادخواست الزام به تنظیم سند باید به مراجع قانونی داده شود. پروسه قانونی این کار با توجه به مراجع قضایی و اولویت بندی ها ممکن است بین 6 تا 8 ماه طول بکشد.

مرکز حقوقی ملکبانان_وکیل فرشته محمدحسینی

چه چیزی باعث رد دادخواست الزام به تنظیم سند میشود؟

همانطور که پیشتر اشاره کردیم ممکن است مراجع قانونی با توجه به نوع و مواردی که در پرونده وجود دارد حکم رد دادخواست الزام به تنظیم سند را صادر کنند. عوامل مختلفی میتواند باعث رد درخواست الزام به تنظیم سند ملکی شود.

همانطور که بالاتر به آن اشاره کردیم در تنظیم سند برای ملک، فرد خواهان خریدار و فرد خوانده مالک قبلی ملک است. از آنجایی که ممکن است ملک به صورت قولنامه ای به افراد زیادی فروخته شده باشد، مالک قطعی ملک باید در محل حاضر باشد. نبود مالک قطعی میتواند باعث رد درخواست الزام به تنظیم سند شود.

یکی دیگر از عوامل میتواند بازداشت بودن ملک باشد. درباره سند ها و املاکی که در رهن بانک یا قوه قضاییه هستند، خواهان با حکم رد دادخواست الزام برای تنظیم سند خواهد شد. در این موارد ابتدا باید برای آزاد سازی سند اقدام شود.

مواردی که ممکن است موجب رد دادخواست الزام به تنظیم سند شود

در ادامه به برخی از مهمترین عوامل اشاره خواهیم کرد:

اگر مقدمات تنظیم سند مانند پایان کار، صورتجلسات تفکیکی و… در زمان تنظیم دادخواست آماده نباشند، موجب رد دادخواست الزام به تنظیم سند خواهد شد.

مرکز حقوقی ملکبانان_وکیل فرشته محمدحسینی


در صورت در رهن بودن ملک، ابتدا باید برای آزادسازی ملک از رهن اقدام شود. بعد از آن میتوان برای تنظیم سند اقدام کرد.
اگر ملک توسط مراجع قانونی بازداشت باشد، باعث رد دادخواست الزام به تنظیم سند میشود.
دادخواست تنظیم سند فقط برای املاک ثبت شده قابل اجرا است. اگر ملکی از قبل مشکلات ثبتی دارد یا به صورت کلی در اداره اسناد رسمی ثبت نشده باشد، ابتدا باید برای ثبت سند و تعیین تکلیف آن مشکل اقدام شود.
اگر مالک قطعی ملک در قید حیات نباشد، دادخواست تنظیم سند باید به طرف ورثه فرد ابلاغ شود.

دریافت مشاوره حقوقی

گروه وکلای ملکبانان با مدیرت وکیل فرشته محمد حسینی و سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه ی ملکی می باشد. با اعتماد به وکلای پایه یک دادگستری این موسسه می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.