پس از اینکه ساخت یک ساختمان تمام شد لازم است که سندی تحت عنوان پایانکار ساختمان صادر شود. الزام به اخذ پایانکار ساختمان در انتهای پروژه ساخت و ساز نه تنها ضروری بلکه نشان دهنده پایان عملیات ساخت و ساز است. به همین دلیل در این مقاله ما نکاتی را در این باره می‌آموزیم.

پایانکار ساختمان چیست؟

همانطور که در مقدمه بیان شد پایانکار ساختمان در واقع به معنای این است که پروژه ساختمانی به اتمام رسیده است و تمامی مراحل ساخت آن به صورت کاملا قانونی انجام شده است. در اینصورت لازم است که سندی تحت عنوان پایانکار صادر شود که نشان دهنده پایان ساخت یک ساختمان است. در واقع الزام به اخذ پایانکار ساختمان یکی از ملزومات فروش ساختمان است.

معمولا این گواهی به بناهایی که تازه در حال ساخت هستند تعلق می‌گیرد و از شهرداری‌های محل‌های مربوطه اخذ می‌شود و نشان دهنده این است که ساختمان ساخته شده مطابق با قواعد شهرداری مربوطه ساخته شده است. در صورتی که این گواهی صادر نشود امکان انتقال سند در دفاتر اسناد رسمی هم وجود ندارد.

مراحل قانونی الزام به اخذ پایانکار ساختمان

برای دریافت پایانکار ساختمان لازم است که مراحل ذیل انجام شود:

لازم است که مالک ساختمان تمامی مدارک مربوطه را به شهرداری ارجاع کند.
در مرحله بعد پرونده به کارشناش مراجعه شود.
کارشناس مربوطه از ملک بازدید می‌کند.
در صورتی که کارشناس، پایان مراحل ساختمان سازی را تایید کرد؛ گواهی پایانکار ساختمان صادر می‌شود. در رابطه با دریافت پایانکار به صورت غیرحضوری در ادامه بیشتر توضیح داده شده است.
الزام به اخذ پایانکار ساختمان یکی از وظایف اصلی مالک ساختمان است و نیاز است که مالک ساختمان برای اخذ آن اقدام کند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید آن است که در صورتی که ملک تخلفات ساختمانی داشته باشد پرونده قبل از هر گونه عملیاتی به کمیسون ماده ۱۰۰ شهرداری ارجاع می‌شود.

گاهی اوقات ممکن است کمیسون ماده ۱۰۰ دستور تخریب ساختمان را بدهد که در اینصورت لازم است که اگر مالکان ساختمان به این موضوع اعتراض دارند باید پرونده خود را در دیوان عدالت اداری بررسی کنند. پیگیری پرونده توسط وکیل در دیوان عدالت اداری بهتر است.

مرکز حقوقی ملکبانان_وکیل فرشته محمدحسینی

مدارک مورد نیاز برای صدور این گواهی

لازم است که علاوه بر بازدید کارشناس مربوطه از ساختمان ساخته شده، مدارک ذیل هم وجود داشته باشد:

اصل و کپی سند مالکیت
مدارک شناسایی مالک که شامل شناسنامه و کارت ملی مالک ساختمان است. در صورتی که ملک به صورت مشاعی است لازم است مدارک هویتی تمامی مالکین وجود داشته باشد.
اگر ساختمان نوسازی شده است، نیاز است که عوارض نوسازی ساختمان پرداخت شده باشد و فیش‌های مربوطه تحویل شود.
اگر مالک فوت کرده است و وراث مالک ساختمان هستند باید کپی انحصار وراثت به همراه داشته باشند.
مدارک مربوط به عدم خلافی ساختمان به همراه کپی آنها
فیش عوارض ساختمان
پروانه ساختمان
نقشه برداری‌های ساختمان که دارای مهر شهرداری است.
تکمیل فرم‌‌های مربوط به الزام به اخذ پایانکار ساختمان
فرم تکمیل شده از سوی مهندس ناظر در مورد عملیات روند اجرای ساختمان
تصویر پایان کار ملک
توجه داشته باشید که مدارک مربوط به عوارض ساختمان و پروانه ساختمان باید همراه با اصل و کپی آنها ارائه شود. بنابراین با در دست داشتن تمامی مدارک بالا می‌توانید پرونده تشکیل بدهید و اقدام به صدور گواهی پایانکار ساختمان نمایید. مراحل دریافت پایانکار ساختمان به صورت غیر حضوری به صورت ذیل است:

برای دریافت گواهی پایانکاری ساختمان لازم است که وارد سامانه تهران من شوید و پس از ثبت نام، شماره پروانه دریافت کنید.
در مرحله بعد نیاز است که به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنید و یک تعهد نامه صیانت از نام کاربری را ثبت کنید.
پس از آن باید به سامانه زیرساخت‌ها و توسعه شهری مراجعه کنید و رمز عبوری را که از سامانه تهران من دریافت کردید وارد نمایید و گواهی پایانکار را پرینت بگیرید.

الزام به اخذ پایانکار ساختمان با گروه وکلای ملکبانان

بهتر است در مورد کارهای ساختمانی و مربوط به ساختمان سازی قبل از هرگونه اقدامی با وکلای متخصص حتما مشورت کنید. همانطور که می‌دانید یک وکیل می‌تواند در بسیاری از مواقع به شما توصیه‌های لازم را کند و از اینکه به اشتباه در یک مسیر قرار بگیرید جلوگیری کند.

توصیه ما به شما این است که با وکلای متخصص گروه ملکبانان تماس بگیرید و علاوه بر این که می‌توانید از تجربیات این گروه استفاده کنید از خدمات مشاوره و وکیل ملکی این مجموعه بهره‌مند شوید.