در قانون آیین دادرسی مدنی ، انواع دعاوی تصرف مورد بررسی قرار گرفته است که انواع دعاوی تصرف عبارتند از دعوای تصرف عدوانی ، دعوای ممانعت از حق و دعوای مزاحمت . در واقع به دلیل اینکه این سه نوع دعوا قواعد مشترکی با یکدیگر دارند ، قانونگذار آنها را تحت عنوان دعاوی تصرف شناسایی کرده است . البته مفاهیم این دعاوی با یکدیگر متفاوت اند ؛ به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که دعوای مزاحمت ملکی چیست و اثبات دعوای مزاحمت ملکی چیست .

جرم مزاحمت عبارت است از اینکه شخصی بدون آن که مال (غیر منقول) را از تصرف مالک خارج کند مزاحم تصرف وی نیز شده و مانع استفاده کامل مالک از مال خود می شود.

برای مثال فردی هرروزه خودرو شخصی خودش را روبروی درب پارکینگ همسایه پارک می کند‌ که چنین مسئله ای باعث می شود مالکین آن ساختمان در خصوص داخل شدن و خارج شدن از ساختمان با مشکل مواجه شوند و یا اشکال دیگر از مزاحمت های ملکی مثل ریختن مصالح ساختمانی در مقابل درب ورودی همسایه های دیگر که این مورد هم مثل قبلی سبب سلب آرامش و اخلال در استفاده از حق می شود.

در همین خصوص قانون تصریح کرده است که هیچکس نمی تواند برای تصرفات قانونی افراد در املاک و اموالشان مزاحمت و ممانعتی ایجاد کند که برای جلوگیری از وقوع چنین رفتاری از افراد جامعه قانون، آن را جرم دانسته و برای مرتکبان نیز مجازاتی تعیین کرده است.

انواع مزاحمت در ملک

الف) جنبه حقوقی مزاحمت : اگر مزاحم ملکی از روی سهو و بدون قصد و غرض قبلی و بدون سوء نیت مرتکب مزاحمت ملکی شده باشد ، عمل وی جنبه حقوقی پیدا می کند. رسیدگی به این نوع مزاحمت از طریق دادگاه حقوقی انجام می گیرد. فرد مزاحم در صورت اثبات جرم، به پرداخت خسارت محکوم خواهد شد.

ب) جنبه کیفری مزاحمت : اگر مزاحم با قصد و نیت قبلی و با نیت تعرض و مزاحمت ملکی به حقوق دیگران تجاوز نماید، عمل وی مجرمانه بوده و جنبه کیفری خواهد داشت. فرد مزاحم در صورت اثبات سوء نیت ، علاوه بر پرداخت خسارت، به مجازات حبس نیز محکوم خواهد شد.

اثبات دعوای مزاحمت

از آن جهت که دعوای مزاحمت به عنوان یکی از دعاوی تصرف شناخته شده است ، احکام و قواعد مربوط به آن مانند سایر دعاوی تصرف می باشد . بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی ، اگر شخصی مدعی مزاحمت دیگری در ملک خود باشد ، می تواند دعوای مزاحمت اقامه کند . در این دعوا ، دادگاه تنها به بررسی این مطلب می پردازد که تصرف سابق خواهان بدون هیچ گونه مزاحمتی بوده است ولی اکنون خوانده مزاحمت ایجاد کرده است . در صورت احراز این دو مطلب ، و اینکه ” مزاحمت ” خوانده بدون رضایت خواهان و به صورت غیر قانونی بوده است ، می توان به اثبات دعوای مزاحمت پرداخت و دادگاه حکم به رفع مزاحمت صادر خواهد کرد

طرح دعوای مزاحمت از حق در دادگاه حقوقی

مزاحمت در گذشته قابل پیگیری نیست. باید در نظر داشت که اگر مزاحمتی در گذشته وجود داشته و دیگر وجود ندارد و یا در شرف وقوع است چنین مسئله ای دیگر از مصادیق دعوای مزاحمت نمی باشد.
شرط لازم و ضروری این است که تصرف (مزاحمت) فعلیت داشته باشد تا دادگاه حکم به رفع آن بدهد و آن چیزی که وجود ندارد و یا در گذشته وجود داشته دیگر قابلیت این را ندارد که حکم به رفع آن داده شود.

مجازات قانون برای مزاحمان ملکی

مجازات قانون برای مزاحمان ملکیمجازاتی که قانون برای مزاحمان ملکی در نظر گرفته است عبارت است از، یک ماه تا یک سال حبس و کسانی که پس از اجرای حکم مزاحمت مجددا به همان جرم محکوم شوند علاوه بر رفع تجاوز به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم خواهند شد.
رسیدگی به این نوع جرایم فوق الذکر خارج از نوبت و عمل می آید و مقام قضایی با تنظیم صورت مجلس دستور متوقف ماندن عملیات متجاوز را تا صدور حکم قطعی خواهد داد چنانچه تعداد متهمان سه نفر یا بیشتر باشد و دلایل قوی بر ارتکاب جرم موجود باشد، مطابق قانون، قرار بازداشت آن ها صادر خواهد شد.
برای شکایت از مزاحم ملکی بهترین کار در وهله اول این است که شاکی از نوع مزاحمت مزاحم عکس گرفته و با نیروی انتظامی تماس می گیرد و در نهایت پس از صورت مجلس شکایت شاکی به راحتی می تواند آن را در دادگاه ثابت کند و حکم رفع را به سادگی بگیرد.

نمونه دادخواست رفع مزاحمت ملکی

وکیل در دعوای مزاحمت ملکی

اگر شما در مورد دعوای مزاحمت ، تصرف عدوانی ، ممانعت از حق ، فروش مال غیر و … خواهان اعطای وکالت به وکیل باشید . در این مورد و در گروه ما ، وکیل در دعوای تصرف عدوانی آماده قبول وکالت شما خواهد بود. با ما با شماره 09128719258 تماس بگیرید.