بطال یا اصلاح سند در هیئت نظارت

  • گرچه اصولا اسناد مالکیت معتبر و محتوای آن ها بدون خدشه می باشد ولی این اصل استنثنائاتی دارد و گاهی ممکن است بنا به برخی دلایل نیاز به اصلاح یا ابطال سند می باشد. حال این اصلاح و ابطال سند بسته به مورد یا به حکم دادگاه صورت می گیرد و یا توسط اداره ثبت انجام می شود.
  • مواردی که ابطال یا اصلاح سند به حکم دادگاه انجام می شود عبارتند از:

1- ثبت ملک برخلاف اصول قانونی

2- تعارض در اسناد مالکیت (ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ و اخطار اداره ثبت)

3- در صورتی که سندی بر اساس اشتباه عملیات مقدماتی و ثبتی صادر شود و هیات نظارت این امر را مخل حقوق سایرین بداند

4- اشتباه در عملیات تفکیکی که در دفتر املاک یا سند ثبت شود و اصلاح آن مخل حقوق اشخاص باشد

  • اما در سایر موارد بدون نیاز به مراجعه به دادگاه و راساً توسط اداره ثبت سند اصلاح یا ابطال می گردد که این موارد عبارتند از

1- ابطال سند مالکیت به حکم قانون

2- ابطال سند مالکیت معارض (اگر دارنده سند در مهلت دوماه از تاریخ ابلاغ و اخطار اداره ثبت نسبت به مراجعه به دادگاه اقدام نکند و طرف او گواهی عدم تقدیم دادخواست از دادگاه بگیرد و به اداره ثبت تحویل دهد)

3- معامله نسبت به ملک با مساحت معین که بعد از آن معلوم شود ملک دارای اضافه بنا است در صورتی که خریدار یا ذینفع قیمت اضافه بنا و هزینه های قانونی را بپردازد.

  • در موارد ذکرشده در ماده ۲۵ قانون ثبت بدین شرح که:

الف- چنانچه در اثر بی‌دقتی و اشتباه نویسنده در سند مالکیت و… اشتباهی رخ داده باشد؛ چنانچه ثبت دفتر املاک یا سند مالکیت، دارای مغایرت و مخالفت با سند رسمی باشد؛ چنانچه ثبت دفتر املاک یا سند مالکیت، دارای مغایرت و مخالف حکم نهایی دادگاه باشد؛ چنانچه اشتباهاتی در جریان عملیات مقدماتی رخ دهد و در دفتر املاک نیز وارد شود و چنانچه اشتباهاتی در عملیات تفکیکی رخ داده و در دفتر املاک نیز وارد شود. در این موارد  اصلاح یا ابطال سند مالکیت در صلاحیت هیأت نظارت خواهد بود.

بنابر موارد مشروحه فوق ، با توجه به توضیحاتی که در متن سوال خود ذکر نمودید از آن جایی که متراژ املاک مجاور بدون اشکال با اسناد خودشان و بدون تعارض با سند مالکیت شما می باشد لذا اصلاح سند شما مخل حقوق سایرین نبوده و مشمول ماده 25 قانون ثبت اسناد و املاک می باشد و با ثبت درخواست خود در اداره ثبت، هیات نظارت بررسی و تصمیم می گیرد.

دریافت وکیل

قبل از هر اقدامی درمورد معاملات ملکی با وکیل متخصص در امور املاک مشورت کنید.گروه وکلای ملکبانان با دارا بودن کادر متخصص و متبحر خود آماده همکاری و قبول وکالت در کلیه دعاوی ملکی هستند.ملکبانان یک مرکز تخصصی حقوق در حوزه املاک و مستغلات می باشد.در ملکبانان از گستره وسیع مباحث حقوقی، فقط بر روی مباحث حقوقی حوزه املاک و مستغلات متمرکز هستیم و به صورت تخصصی خدمات خود را ارائه می دهیم.
برای دریافت مشاوره با شماره های 09128719258 و 09150806049 با ما در ارتباط باشید